لایف استایل سلامتی

8 مورد از فواید استراحت در طول روز

فواید استراحت در طول روز
5
(99)

خواب و استراحت کافی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای سلامتی انسان محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از افراد با توجه به مشغله زیادی که دارند زمان کافی برای استراحت ندارند یا برای رسیدگی به کل برنامه روزانه خود، استراحت را حذف می‌کنند. چنین افرادی از فواید استراحت در طول روز آگاهی ندارند و از خطراتی که ممکن است کمبود استراحت و خواب ایجاد کند، غافل ماندند.

فواید استراحت در طول روز چیست؟

با توجه به فواید فراوان خواب بعد از ظهر یا به اصطلاح چرت زدن معمولاً توصیه می‌شود در کنار خواب شبانه، خواب بعد از ظهر را در روتین زندگی خود داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله وارنبو قصد داریم به موضوع فواید استراحت در طول روز و اهمیت آن بپردازیم.

تقویت بی‌نظیر حافظه

یکی از تاثیرات معجزه‌آسا خواب بعد از ظهر یا همان چرت زدن، تاثیر آن بر روی حافظه است. توصیه می‌شود اگر مشغول به کاری هستید که نیاز به تمرکز زیادی دارد و با حافظه شما سروکار دارد، حتماً از چرت زدن در طول روز غافل نشوید. شما می‌توانید به راحتی هر آنچه را که در طول روز یاد گرفتید با چرت زدن در ذهن خود به ثبات برسانید. این نکته برای کسانی که دائم در حال یادگیری هستند مفید شمرده می‌شود. در واقع چرت زدن به تثبیت داده‌های دریافتی در طول روز در حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

بیشتر بیاموزید :   بهترین مکمل‌ها برای زندگی سالم

افزایش شادی و نشاط در طول روز

چرت زدن در افزایش شادی و نشاط افراد تاثیر بسزایی می‌گذارد. اگر در طول روز موضوعی موجب آزار شما شده است و به سبب آن بد اخلاق و کم حوصله شدید، می‌توانید با خواب بعد از ظهر آن را تا حد زیادی جبران کنید. گفته می‌شود که به منظور افزایش روحیه و شادی، در طول روز حتی اگر چرت نمی‌زنید زمانی را به استراحت کردن از جمله دراز کشیدن اختصاص دهید.

فواید استراحت در طول روز

افزایش طول عمر

خواب ناکافی سبب کاهش طول عمر افراد می‌شود بنابراین توصیه می‌شود الگو صحیح و مشخصی برای خواب خود تعیین کنید. اگر زمان زیادی را به چرت زدن روزانه خود اختصاص دادید جالب است که بدانید این کار منجر به کاهش طول عمر شما خواهد شد. در نظر داشته باشید همانطور که خواب ناکافی مضر است خواب بیش از اندازه نیز برای سلامتی مضر محسوب می‌شود.

افزایش خلاقیت انسان

یکی از فواید استراحت در طول روز، افزایش خلاقیت انسان است. اگر مشغول فعالیت و کاری هستید که نیاز به خلاقیت زیادی دارد، هیچ گاه خود را به مرز خستگی بیش از حد نرسانید. با استراحت و چرت زدن در طول روز می‌توانید انرژی خود را تجدید کنید. این عمل در خلاقیت شما نیز بسیار تاثیرگذار است و ممکن است بعد چرت زدن ایده‌های خلاقانه‌تر و جدیدتری به ذهن شما خطور کند.

کاهش اضطراب و استرس

اگر در طول روز دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوید، به راحتی با چرت زدن می‌توانید حجم این استرس و اضطراب را کاهش دهید. چرت زدن به شما برای دور کردن افکار منفی کمک می‌کند و به سبب آن استرس و اضطراب از بین می‌رود.

بیشتر بیاموزید :   راهنمای ایجاد عادات سالم و روال‌های منظم

بدست آوردن انرژی مجدد

بسیاری از افراد به دلیل شلوغی و سنگینی برنامه روزانه خود انرژِی خود را از دست می‌دهند. چرت زدن یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که افراد با انجام آن می‌توانند انرژی مورد نیاز برای رسیدگی به ادامه کار خود را کسب کنند.

توجه به اطلاعات کسب شده

یکی از فواید استراحت در طول روز، اهمیت دادن به اطلاعات بسیار مهم است. با چرت زدن به مغز این فرصت را می‌دهیم که با اطلاعات کسب شده در طول روز به راحتی بتوانند ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را درک کنند. از طرفی مغز با استراحت کردن قدرت تشخیص اطلاعات مهم از اطلاعات غیر مهم را بدست می‌آورد. چنین افرادی با کمی تلاش می‌توانند سبب پیشرفت خود در موقعیت‌های مختلف از جمله پیشرفت تحصیلی یا پیشرفت شغلی شوند.

تاثیر در سلامتی افراد

با چرت زدن در روز افراد از بسیاری از بیماری‌ها که در اثر کمبود خواب است فاصله می‌گیرند. پزشکان توصیه می‌کنند به جای مصرف مواد غذایی انرژی زا مانند انواع کافئین، نوشیدنی‌های انرژی زا و بسیاری از موارد دیگر که به شدت برای سلامتی بدن مضر هستند، چرت کوتاهی در طول روز بزنید. این مواد ممکن است سبب بروز بیماری‌هایی مانند اضافه وزن، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. یکی از بیماری‌هایی که در بین افرادی که مواد انرژی زا مصرف می‌کنند بسیار شایع است، افسردگی می‌باشد؛ به همین دلیل به کمک فواید استراحت در طول روز می‌توانید سلامت روان خود را نیز تضمین کنید.

فواید استراحت در طول روز

نکات طلایی فواید استراحت در طول روز

  • یکی از مهم‌ترین نکات که افراد باید به آن توجه داشته باشند، عدم جایگزینی چرت زدن روزانه به جای خواب شبانه است. اگر در طول شب خواب کافی ندارید سعی نکنید این کمبود خواب را در طول روز جبران کنید. تاثیری که خواب روزانه بر سلامتی افراد می‌گذارد با خواب شبانه متفاوت است  و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جایگزین هم کرد. به منظور بهبود خواب شبانه خود از متخصصان این امر کمک بگیرید و از درمان آن غافل نشوید.
  • برای بهره‌مندی از فاید استراحت در طول روز لازم نیست که حتماً بخوابید، تمامی فواید استراحت در طول روز که بیان شد با بستن چشم‌ها و دراز کشیدن نیز امکان پذیر می‌شود. در واقع هدف از استراحت در طول روز استراحت به مغز است.
  • بهترین زمان برای چرت زدن ساعات ابتدایی ظهر است. دقت داشته باشید که زمان استراحت شما بین 20 الی 40 دقیقه باشد که تکمیل کننده خواب شبانه است.
  • برای استراحت کردن در محیط‌هایی قرار بگیرید که در آن‌ها احساس آرامش دارید. استراحت کردن در موقعیت‌های شلوغ و پر استرس حس خوبی را به افراد  منتقل نمی‌کند.
  • سعی کنید بازه زمانی که برای استراحت خود در نظر گرفتید همیشه ثابت باشد تا به طور خودکار بعد از به پایان رسیدن زمان استراحت بیدار شوید.
بیشتر بیاموزید :   درمان شوره سر با روش های خانگی

کلام پایانی فواید استراحت در طول روز

فواید استراحت در طول روز بسیار زیاد است که افراد با ایجاد برنامه‌ای اصولی برای خواب خود می‌توانند از این فواید بهره‌مند شوند. این فواید به طور خلاصه شامل مواردی از جمله افزایش سلامتی، افزایش طول عمر، افزایش خلاقیت، خوش خلقی و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

در این مقاله سعی داشتیم شما را با فواید استراحت در طول روز آشنا کنیم تا بتوانید انرژی و آرامش مورد نیاز خود را در طول روز کسب کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیازات: 99

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *